OM OSS

MONTESSORISKOLAN TELLUS

Montessoriskolan Tellus i Höganäs - på Kullahalvön i nordvästra Skåne.

Vår skola ligger nära både hav och skog, i en kulturrik bygd, en trygg miljö med många möjligheter till bra boende för familjen och ett brett utbud av fritidsaktiviteter.

Skolan ligger i centrala Höganäs, nära bussterminalen.

Tellus Montessoriskola har funnits i över trettio år i kommunen. Vi är en trygg skola med montessoripedagogiken som grund. Sedan några år har vi även ett internationellt spår (engelska) för barn mellan 1 år och 12 år. I förlängningen är tanken att det internationella spåret ska fortlöpa från 1 års ålder till grundskolans slut. Verksamheten lägger sitt största fokus på barns lärande och att skapa en miljö där barn har frihet att välja och därmed också utveckla sitt ansvarstagande för sina studier. Hos oss har eleverna förutom engelska också möjlighet att välja spanska eller franska redan från årskurs 4.

Tellus tar med öppna armar emot barn från 1–16 år (Förskola, grundskola och fritidshem). Barngrupperna är små och åldersblandade. Vi har dessutom hög personaltäthet. Mer information finns under rubrikerna Förskola och grundskola.

Tellus grundskola är givetvis kostnadsfri.

Övriga avgifter:

Barn 0-3 år       max 15h         0 kr

mer än 15h/v    400kr/mån

Barn 3-6år        max 15h         0 kr

mer än 15h/v    300 kr/mån

Fritids                                   200 kr/mån

Genom att välja en montessoriskola har familjen tagit ett aktivt beslut att ge sitt barn de bästa förutsättningar att uppnå goda studieresultat och möjlighet att utvecklas sin självständighet och sitt ansvarstagande. Genom tidig språkinlärning ges barnen ytterligare en möjlighet att bli en verklig del av det framtida samhället.